نویسنده: دکتر امیرمسعود احمدی




 

به چند دلیل می توان گفت سلامت روانی تعریف مشخصی ندارد. یکی این که از دیدگاه های مختلف و در فرهنگ های متفاوت تعاریف متفاوتی برای سلامتی وجود دارد، حتی در میان صاحب نظران علوم مختلف هم وحدتی در تعریف سلامتی وجود ندارد. اما الگویی لازم است تا بتوانیم افراد بیمار و سالم را از هم جدا کنیم یا حتی تشخیص دهیم که خودمان سالم هستیم یا بیمار.
سلامتی روانی از دیدگاه آماری به این صورت تعریف می شود که وضعیت روانی فرد همانند اکثریتی که در آن جامعه سالم خوانده می شوند باشد؛ از دیدگاه اجتماعی مفید بودن فرد و پویا بودن او در روابط اجتماعی ملاک سلامت روانی است و در دیدگاه فردی صرفاً احساس رضایت فرد از وضعیت خودش ملاک محسوب می شود. پس می توان با ادغام دیدگاه های مختلف، سلامت روانی را چنین تعریف کرد: سلامت روانی به معنی احساس آرامش و آسایش است که منجر به شاد زیستن می شود، به طوری که فرد با خود، خانواده و جامعه اش کنار بیاید، برای مشکلات راه حل های مناسب پیدا کند، سعی کند مفید باشد، دیگران را دوست داشته باشد و دیگران هم او را دوست داشته باشند.
منبع مقاله : احمدی سرتختی، امیرمسعود، (1388)؛ دارو درمانی در روان پزشکی، (آشنایی با داروهای روان پزشکی)، تهران: نشر قطره، چاپ اول.